En ze leefde nog lang en gelukkig….

Gefeliciteerd! Je bent moeder geworden!

Je lichaam heeft een fantastische prestatie geleverd! Het heeft in 9 maanden tijd een kindje laten groeien in je buik en vervolgens heb je dit kindje op de wereld gezet en nu ben je de trotse moeder van een wolk van een baby. En je leefde nog lang en gelukkig.

Het zou een sprookje kunnen zijn

Maar veel vrouwen hebben in die eerste maanden of soms juist pas maanden of jaren na de bevalling last van allerlei klachten die niet zo sprookjesachtig zijn…
– urine verlies bij springen, lachen, niesen of dansen
– zwaar gevoel in bekkenbodem
– onderrug pijn
– schouder en nekklachten
– hoofdpijn
– verzakkingen

dragen & Voeden – verander je houding, verander je lichaam

Help je lichaam herstellen en heb er de rest van je leven plezier van! Want dragen en voeden doe je dagelijks meerdere keren en hoe je dit doet is van grote impact op het herstel van je lichaam.

Dragen – Staan

Komt de linker foto je bekend voor?
Veel vrouwen hebben bij het staan de gewoonte om het bekken naar voren te duwen en de billen samen te knijpen.  En wanneer ze hun baby dragen duwen ze buik en bekken als het waren onder de baby. Deze gewoonte geeft heel veel druk in de buik en de organen drukken op de bekkenbodem. Je bekkenbodem kan in deze houding niet goed functioneren en de bilspieren bewegen omlaag in plaats van actief te zijn. Daarbij leunt de borstkas vaak naar achter en het borstbeen valt naar binnen. Dit dagelijks doen geeft vroeger of later in je leven klachten zoals boven vermeld.

Voeden – zitten

Ik moet eerlijk bekennen dat ik veel zo gevoed heb. Heel charmant 😉 Mijn energie level en nog niet zo sterke spieren maakten dat ik lekker onderuit in de bank zakte om te voeden.  Ik had geen idee dat ik mijn lichaam eigenlijk belastte op deze manier.
In deze houding worden de buikorganen ingedrukt, er is weinig ruimte voor de adem en er is veel druk op de bekkenbodem. En de houding- spieren ondersteunen niet dus vaak ontstaat er spanning in schouders en nek. Als je kindje elke 3 a 4 uur drinkt en je zit zo, of een variatie hier op, dan wordt je lichaam daar op de lange duur niet blij van.

sprookjes bestaan – het goede nieuws!

Je hoeft niet elke dag een uur te sporten of honderdduizend keer per dag je bekkenbodem aan te spannen om weer sterk en fit te worden! Sterker nog, de vraag is hoeveel je daarmee wint als je dagelijkse gewoonten lijken op de linker foto’s hierboven….

Je kunt nu meteen en in ieder moment je lichaam helpen beter te herstellen! Sterker en vitaler en lichter te worden. Door je dagelijkse houdingen aan te passen. Door je spieren en bindweefsel de juiste richting te geven waardoor ze jou optimaal kunnen gaan ondersteunen bij alles wat je doet! Op de rechter foto’s zie je hier een voorbeeld van.

Wat zie je op de rechter foto’s?

Deze houdingen zijn gebaseerd op de Bowpspring uitlijning waarbij de borstkas licht en ruim is, de buik lang, het bekken naar achter beweegt voor een gezonde tonus van de bekkenbodem , de wervelkolom heeft natuurlijke welvingen voor sterke rugspieren en support  en actieve bilspieren die omhoog bewegen (ipv omlaag) en zo het bekken en de onderrug stabiliseren.
In het begin zul je best moeten wennen en zul je spieren voelen die inactief geworden waren en nu aan het werk moeten. Maar dat is wat je herstel gaat bespoedigen en energie gaat geven.
Zo worden deze dagelijks terugkerende activiteiten je therapie of training. Gratis en voor niks.
En geloof me: je hebt er de rest van je leven plezier van!

Tot slot een filmpje van een korte serie met baby Bow ( de pop die me assisteert bij de mama&baby lessen)

 

Wil je ook ervaren hoe Bowspring je kan helpen bij het vinden van herstel en balans na je zwangerschap en bevalling? Kom dan naar een van de lessen bij de YogaStudio

maandag          9.30u Mama&Baby Yoga
donderdag     20.30u Bowspring voor mama’s – herstel&balans

Ik wens je een vitaal en gelukkig leven!

Laura

Laura Pijnenborgh geeft lessen voor zwangeren en mama’s, gebaseerd op de Bowspring principes van uitlijning.  De YogaStudio Den Bosch is de eerste studio in Nederland waar deze revolutionaire nieuwe bewegingsmethode wordt gegeven worden door docenten Petra Kool en Laura Pijnenborgh. Meer over Bowspring lees je hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *