Beweging als medicijn! Introductie cursus Bowspring

Een jaar geleden gaf ik een Bowspring workshop op een accountantskantoor.
Ik was verbaasd toen ik vooraf aan de workshop inventariseerde wie er pijn of lichamelijke klachten had, hoeveel mensen hun vinger op staken. Veel van hen hadden echt ernstige pijnklachten die hun bewegingen beperkten.

beweging als medicijn

Hoe zou het zijn als je leert te zien welke fysieke patronen en bewegingen je klachten veroorzaken? En om vanuit dit inzicht een recept te leren wat de klachten heelt?
Meestal gaan we naar een dokter die naar je kijkt en een bijpassend recept schrijft. Maar in dit geval leer je naar jezelf te kijken en leer jezelf hoe het recept werkt. En hoe je het recept bij alle dagelijkse activiteiten kan herhalen, voor meer vitaliteit, heelheid en aandacht in je leven.
Het recept waar ik je meer over wil vertellen is Bowspring!

WAT IS BOWSPRING?

Bowspring is een bewegingsvorm die dynamisch en open is en die de natuurlijke curves terug brengt in het lichaam. Hierdoor ontstaat meer bewegingsvrijheid en lichtere manier van bewegen.
In  de Bowspring-houding staan het hart, heupen en hoofd centraal.  Deze drie delen van het lichaam worden zo uitgelijnd dat de natuurlijke curves terug gebracht worden in het lichaam.  (zie afbeelding).

1. Radiant Heart: de ribbenkast wordt in alle richtingen uitgezet en beweegt omhoog.
Het subsysteem van Radiant Heart zijn de armen en de handen, deze worden gebruikt  om de ribbenkast volledig te openen

2.  Heupen: de heupen bewegen naar achteren, waardoor er een curve in de onderrug ontstaat.
Het subsysteem van de heupen zijn de benen, knieën voeten. Door specifieke acties uit te voeren, o.a. het buigen van de knieën, bewegen de heupen en de liezen naar achteren en de bilspieren omhoog. Ook de achterkant van de beenspieren worden hierdoor actief.

3. Hoofd: als laatste wordt het hoofd zo uitgelijnd dat er ook in de achterkant van de nek een natuurlijke curve ontstaat en het keelgebied opent zich. Hierdoor kan spanning in de kaken makkelijker losgelaten worden en daardoor ook spanning in het buikgebied.

BOWPSRING ALS EEN NATUURLIJK MEDICIJN!

Er zijn momenteel zoveel mensen met pijnklachten in o.a. onderrug, bovenrug, schouders, nek, knieën, enkels en voeten.
Omdat iedereen wel iets heeft lijkt het “normaal” te zijn in deze tijd of men zegt dat het komt door ouderdom.
Ik ben het hier niet mee eens! Veel pijnklachten die we ervaren komen door een verkeerde houding of oefeningen die niet juist uitgelijnd zijn. Ook voeding en stress speelt een grote rol hierin.

Bowspring werkt op de diepe houdingspieren en het bindweefsel. Er ontstaat meer circulatie in het lichaam waardoor het afvalstoffen (ook emotionele afvalstoffen) gaat loslaten. Dit wordt ook wel de: “flushing of the fascia” genoemd.
De Bowspringhouding geeft richting aan het bindweefsel, hierdoor zal het bindweefsel dichter naar de botten toe bewegen en op deze manier de botstructuur ondersteunen. Hierdoor ontstaat meer lichtheid in de bewegingen en in de ervaring van jezelf.

NIEUWE PATRONEN AANLEREN

Bowspring is het opnieuw herstructureren  van je fysieke lichaam, dagelijkse bewegingen en mindset. Tijdens de oefeningen beweeg je met veel aandacht, bewustzijn zodat er meer inzicht ontstaat welke patronen je lichaam belasten en beperken. Bowspring leert je deze patronen lost te laten en nieuwe informatie aan het lichaam te geven waardoor meer balans en vitaliteit ontstaat. Je beweegt met aandacht en compassie  dit zorgt voor een veilige omgeving voor jezelf. Dat betekent niet over je grenzen gaan en compassie te hebben voor jezelf.
Dit geeft je de ruimte om tijd te nemen en om te experimenteren en te onderzoeken. Leven vanuit de volheid van je hart.

Heel ons leven worden we voornamelijk aangesproken op ons hoofd, op kennis buiten onszelf. Hierdoor raken we de verbinding kwijt met innerlijk weten en dat wat natuurlijk is.
Bowspring herinnert je eraan om te leven vanuit de volheid van je hart.

bowspring lessen in de studio!

In onze Studio bieden we verschillende Bowspring lessen aan en een 4 weekse introductie cursus die we we iedereen aanraden die met Bowspring begint. In deze 4 weken leer je de basis bewegingen en begrippen van de Bowspring methode.
We raden aan om met een oriëntatie maand te beginnen waarin je gedurende 1 maand  twee of meer lessen per week volgt. Na deze maand kun je het effect van Bowspring duidelijker waarnemen.

4 weekse bowspring introductie cursus.

20 Augustus begint de 4 weekse Bowspring introductie cursus. Deze lessen zijn op maandagavond van 20.30u -21.45u. En zullen zich doorlopend blijven herhalen waardoor je op ieder moment kunt instappen.
Je kunt meer lezen over deze 4 weekse cursus en de oriëntatie maand via deze link

Heb je vragen of opmerkingen na aanleiding van dit bericht? Dan lezen we ze graag hieronder.

Hartegroet,
Petra Kool

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *