Hoe je met Bowspring beter voor jezelf leert zorgen.

Als baby  werden we geknuffeld, gewiegd, verzorgd, gevoed en geliefd. Wanneer we stress hadden en we moesten huilen werden we opgepakt en vastgehouden. Hierdoor kalmeerde ons zenuwstelsel en kon ons  lichaam zich ontspannen en veilig voelen.

Terwijl we opgroeiden en onze wereld groter werd was er steeds de support van de volwassenen die ons opraapten wanneer we vielen en ons troostten wanneer we verdriet hadden. En dan is er het moment dat we zelf de volwassene zijn en we onszelf mogen verzorgen, voeden. wiegen, liefhebben en bevestigen.

emotionele groeicurve

We hebben allemaal onze unieke ontwikkeling en groei gemaakt op weg naar onze eigen volwassenheid. Een curve hoogstwaarschijnlijk met plussen en minnen, met liefde en pijn, gezondheid en ziekte, draagkracht en trauma.
We kunnen het verleden niet veranderen, maar wel hoe we ons nu gedragen als volwassenen.
In ieder moment kunnen we een nieuwe keuze maken, een keuze vanuit het gezonde deel in onszelf.

bowspring – geestelijke en lichamelijk gezondheid

“De Bowspring methode is een ergonomische beoefening voor geestelijke en lichamelijke gezondheid voor volwassenen, waarin je leert om jezelf op een “gezonde manier”  te ondersteunen en zelfvertrouwen te cultiveren. In de Bowspring methode is mindfulness een belangrijk onderdeel. Hier leer je kijken wat je gewoontes zijn. Wat zijn je automatische en vaak onbewuste reflexen? We leren te kijken naar wat we onbewust doen, onze onbewuste reacties.” – Bron interview met Desi Springer (You tube)

Zolang we dingen onbewust doen hebben we geen “keus”, maar zodra we het onbewuste bewust maken hebben we wel een keus!

de emotionele groeicurve.

Bowspring is een hart georiënteerde beoefening. Het hart en de ribbenkast staan centraal. Je leert hoe je vol kunt zijn in je hart, hoe je sterk kunt zijn vanuit je hart, hoe je helder en licht kunt zijn vanuit het hart en hoe je kunt staan voor wie je bent vanuit je hart.

 Desi Spring co-oprichtster van de Bowspring methode zegt hierover:

“De ribbenkast is het centrum van de Bowspring beoefening. Het Hart is de zetel van de ziel, het huis van ons zelfconcept. Je kunt je voorstellen dat deze ruimte (ribbenkast) klein is omdat iedere keer wanneer we een druk ervaren van buitenaf ,onze ribben zichzelf niet natuurlijk uitzetten omdat onze beschermende, verdedigende gewoonte is om de ribben samen te trekken. Dus ga je door het leven je wordt geraakt, je ervaart verlies, een gebroken hart en de ribben, zonder voortdurende beoefening van uitzetten,openen en volheid, worden klein, verharden en bewegen omlaag. Je zelfbeeld vormt zich hiernaar klein, verhard en laag.”

Het zenuwstelsel kalmeren

Als volwassen dragen we zorg voor onszelf en zijn we ook verantwoordelijk voor ons eigen emotionele en fysieke welzijn. Het zorgen voor onszelf zoals een moeder voor een pasgeboren baby, met liefde en aandacht.

De som van de individuele groeicurve; het aantal plussen en minnen kan voorspellen hoe we zullen reageren op stress e.d. En omdat we in deze tijd allemaal blootstaan aan stress door o.a. vervuiling, straling, veel zitten, binnen zijn etc. zien we een bewegings- en houdingspatroon wat zorgelijk is en ons zenuwstelsel keer op keer blootstelt aan stress.

Desi Springer:

“ Het begin van de Bowspring methode is een periode van her-programmeren. Je wordt wakker in je lichaam op een nieuwe manier. Er ontstaat inzicht en keus in welke patronen wil ik ondersteunen, welke patronen zijn gezond? Wat wil ik versterken om de beste versie van mezelf te zijn?”

In de Bowspring methode worden de natuurlijke curves terug gebracht in het lichaam: de Thoracic curve in de bovenrug, de lumbar curve in de onderrug en de cervical curve in de nek.  Deze curves worden terug gebracht door specifieke acties die richting geven aan het bindweefsel. De richting die in Bowspring aan het bindweefsel gegeven wordt is dat het naar de bron terug beweegt.

Hier een voorbeeld waarbij het bindweefsel juist van de bron weg beweegt: stel je voor je zit op de bank of stoel je neemt je staartbeen onder je, je hoofd beweegt naar voren en je rug vormt zich naar de letter C. Probeer het maar eens.  (Let op de meeste mensen brengen min. 8 uur in deze  C – houding door). Plaats je handen op je onderrug en voel hoe je onderrug breed is, het bindweefsel en spieren bewegen hier weg van de bron (wervels) en geven op deze manier weinig support aan de wervelkolom.

Om het bindweefsel juist naar de bron toe te laten bewegen en support te geven aan de wervelkolom, strek je jezelf eerst lang op, zet je je ribben breed uit, schuif je je zitbotten naar achteren zodat de heupen achter de schouders zijn en tot slot strek je de nek lang en beweeg je bovenkant van je oren naar achteren.
Voel nu opnieuw met je handen op je onderrug. Kun je voelen dat je bindweefsel nu anders aanvoelt? Meer naar binnen en omhoog? 

Door specifieke instructies in o.a. de handen en voeten activeert men in Bowspring het bindweefsel, wat zich hierdoor terug kan bewegen naar de bron. Dit heeft een kalmerende werking op het zenuwstelsel. Ook de pulsaties die we maken tijdens de Bowspring oefeningen kalmeren het zenuwstelsel.

Ik grond mezelf in heelheid.

Ongeacht wat we hebben meegemaakt in het verleden of juist in dit moment, er is een deel in een ieder van ons dat gezond is. Volwassenheid vraagt ons om daar mee te gaan werken. De verantwoordelijkheid te nemen voor onze heelheid, voor onze liefde, voor onze gezondheid. Zodat we vanuit onze gezonde volwassenheid een baken van licht kunnen zijn voor anderen en te gaan staan voor wat we diep in ons hart weten wat waar is. Wat goedheid is en hoe onze wereld dit zo hard nodig heeft. 

Daarom kun je in ieder moment jezelf de vraag stellen: Grond ik mezelf in heelheid, of in de afwezigheid van heelheid? Grond ik mezelf in liefde of in angst? Grond ik mezelf in innerlijke vrede of in in onrust? Deze vragen die we als volwassenen oprecht in ieder moment mogen stellen aan onszelf zijn zeer welkom in deze tijd.

Wil je meer leren over de Bowspring methode? Meld je dan aan voor een proefles in onze Studio in Den Bosch
www.yogastudiodenbosch.nl

Wil je het interview met Desi Springer bekijken klik dan hier

<3 Petra Kool

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *